|
|
|
|
|
|
|
|
|
Men
det handlar också om ett fysiskt och njutningsfullt måleri,
vacker och handfast. Det är en sorts både och. Den där
Göransson var en bra målare och en del av svaret på frågan
om vart han tog vägen finns inbyggt i bilderna.
Text och foto:
Karin Kämsby
|
|
|
|
|
|
volym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åke
Göransson
Unikt måleri på Sundsvalls Museum
Sundsvalls museum och Sundsvalls Konstförening erbjuder just nu
en unik möjlighet att se målningar en av de stora göteborgskoloristerna,
Åke Göransson (1902–1942). Han kom från enkla
förhållanden, utbildade sig till frisör och studerade
måleri per korrespondens tills han började på Valands
konstskola 1924. Under tiden på skolan drabbades han av schizofreni
och togs in på Lillhagens sjukhus 1937. Några år senare,
1940, hittades hans tavlor i moderns kökssoffa varpå flera
uppmärksammade utställningar följde.
Våren 1942 såg Åke Göransson sina egna målningar
på Konsthallen i Göteborg. Då fällde han kommentaren:
”Den där Göransson var visst en ganska bra målare,
men vart tog han vägen?” (han brukade tala om sig själv
i tredje person).
|
©Åke Göransson,
Mansporträtt med kaffekopp och pipa. 1933-36
|
|
©Åke Göransson
Inga i blågrön schal. 1932–35
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I november samma
år avled han i tbc.
På Sundsvalls museum visas karaktäristiska målningar av Göransson,
till exempel Interiör med konstnärens moder och Mannen på
kökssoffan.
Ofta tonar bildernas centrala motiv i ett töcken som om verkligheten
har tagit slut. Målningarna går i grått och grågrönt
men i de sena bilderna finns inslag av rött. Tidiga målningar som
Göteborgs starkaste man (1926–28) är bruna, kubistiska och
kraftfulla.
Åke Göranssons bilder är märkligt befriade från
tidsmarkörer, som om de levde i en egen värld utanför tid och
rum. Det finns gott om tecken på psykisk sjukdom. Den ansiktslösa
mamman, den förstummade mannen i kökssoffan, flickvännen Ingas
vilda blick och så vidare. Det är som om det skapande friska hos
konstnären, samtidigt som han drabbas av sjukdomen, registrerar och gestaltar
omvärldens reaktioner på den egna pågående undergången.